Fascia- ja trigger-hoidot Oulussa ja Kokkolassa

Hoitoja voidaan käyttää akuutteihin ja kroonisiin kipu- ja jännitystiloihin sekä stressin hoitoon.

Olen Osteopaatti Kalervo Mäkelä. Tarjoan muiden hoitojen ohella myös fascia- ja trigger-hoitoja OULUN ja KOKKOLAN vastaanotolla. Täsmähoito ylläpitää kudosten kuntoa ja ennaltaehkäisee / hoitaa tehokkaasti kudosjumeja ja särkyjä.  Teho perustuu pääasiassa siihen, että se vilkastuttaa kudosten aineenvaihduntaa, jolloin lihas rentoutuu ja kuona-aineet pääsevät poistumaan kudoksista. Kudosten venytys ja mekaaninen muokkaus myös laskee stressin tasoa, eli keho rentoutuu ja mieli virkistyy.

Fascia- ja trigger-hoidoilla eroon kivusta ja lihasjännityksestä

Mikäli sinulla ilmenee jännitys- tai kiputiloja, kannattaa kysyä lisää näihin soveltuvista hoitomuodoista. Osteopaatti Kalervo Mäkelän asiantuntemus on käytössäsi Oulun sekä Kokkolan seuduilla. Voit myös varata suoraan aikasi soittamalla tai nettivarauksen kautta! Akuuttiaikoja saatavilla nopeasti!

Hoidot

• Osteopatia
  • Ongelmakeskeinen täsmähoito
  • Faskiakäsittely / lihaskalvokäsittely
  • Triggerkäsittely
  • Akupunktio
  • Jäsenkorjaus

Katso sivut "Osteopatia" ja "Yleisimmät vaivat" löytääksesi tarkemmat kuvaukset erilaisista vaivoista, joihin saadaan apua.

Mitä ovat triggerpisteet ja fascia, ja miten ne oireilevat?

Faskiarakenne eli kalvorakenne on vahvasti hermotettu, ja sen tehtävänä on tukea lihasten toimintaa jakamalla kuormaa sekä ohjaamalla lihasten voimaa laajemmalle alueelle koko kehossa. Suuren hermomäärän ja laajan toiminta-alueen vuoksi faskiarakenne vaikuttaa laajasti koko kehossa, ja faskiaan liittyvät ongelmat voivat myös oireilla eri tavoin, kuten erilaisina kipuina, puutumisina tai liikeratojen muutoksina. Kivut ja oireet voivat muistuttaa trigger- tai jopa hermokipuja. Ongelmat usein johtuvat faskioiden kireydestä tai lukkiumista.

Fasciasta juontuvien vaivoja hoidetaan fasciamanipulaation avulla, joka tunnetaan myös nimellä fasciakäsittely / fascia-hoito, tai ehkä tutummin, lihaskalvokäsittely. Fasciakäsittelyssä tavoitteena on poistaa kireyttä fasciasta, sekä lisätä fascian liikkuvuutta. Fascia-hoito vaikuttaa usein välittömästi parantamalla liikerataa, palauttamalla lihasten voimaa sekä vähentämällä tai poistamalla kipuja.

Triggerpiste on lihaskudoksessa esiintyvä pieni alue, jota ärsyttämällä kipua voi säteillä etäälle itse pisteestä. Näin ollen kivun aiheuttaja ei aina ole kipualueella, jonka vuoksi on tärkeää selvittää aina kivun syy ennen sen hoitamista. Triggerpisteen aiheuttama vaiva täytyy siis hoitaa triggerkäsittelyn avulla, ja lisäksi triggerpisteen aiheuttaja tulisi saada selville, jotta vaivaan saadaan kestävä ratkaisu. Trigger-hoito tai toiselta nimeltään triggerhieronta, on hoitokeino, jossa tavoitteena on saada kipupiste laukeamaan, jolloin sen aiheuttama kipu alkaa lieventyä. Triggerkäsittelyyn voidaan yhdistää myös akupunktiohoito ennen triggerhierontaa tai sen jälkeen.

Yleisiä triggerpisteistä aiheutuvia heijasteita ovat muun muassa:

• päänsärky
  • palan tunne kurkussa
  • korvasärky
  • hammassärky
  • rannesärky
  • lonkkasärky
  • selkäsärky
  • alaraajasärky
  • yläraajasärky
  • hartiasärky
  • lapasärky